بررسی تطبیقی رابطة تعاملی احکام فقهی و آموزه‌های اخلاقی -
نویسنده:
دکتر سید مجتبی جلالی - علی طاهری دهنوی
مترجم:
-
سال نشر:
1403
صفحه:
227
نوبت چاپ:
1

کتاب «بررسی تطبیقی رابطة تعاملی احکام فقهی و آموزه‌های اخلاقی» به قلم دکتر سید مجتبی جلالی عضو هیأت علمی گروه معارف دانشگاه شهرکرد و علی طاهری دهنوی در 227 صفحه در قطع رقعی تألیف و به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهي استان وارد بازار نشر شده است.

در معرفی کتاب آمده است: فقه و اخلاق از آموزه‌های دینی هستند که در حوزه شناختی و معرفتی دارای کاربرد ویژه‌ و از نظر زیربنا از دو منبع؛ قرآن و سنت معصومین(ع) اخذ شده‌‌اند. فقه و اخلاق با کمک یکدیگر انسان و جامعه را در رساندن به مدارج عالی فردی و اجتماعی یاری کرده و عدم تعامل آنها با یکدیگر منجر به ایجاد چالش‌های جدی در جامعه خواهد شد. این علوم در محورهای متعددی همچون؛ اهداف و موضوع، منابع شناختی و... دارای تعامل با یکدیگر بوده و در این کتاب مورد تبیین قرار گرفته شده‌اند. هدف از نگارش این اثر تبیین محورهای تعاملی میان فقه و اخلاق در حوزه‌های مختلف است که با شیوه توصیفی تحلیلی و مراجعه به منابع کتابخانه ای به رشته تحریر درآمده است. یافته‌های تحقیق بیانگر آنندکه علوم اخلاق و فقه دارای اشتراك‌ها و افتراق‌هایی با یکدیگر بوده و هر یک به فراخور موقعیت و جایگاه خود دارای نقش کلیدی در حوزه حیات اجتماعی انسان دارد. نتایج اثر بیانگر اموری از قبیل موارد حاضر است؛ ظرفیت‌های فقهی اخلاق، ظرفیت‌های اخلاقی حقوق و مصاديق ظهور اخلاق در فقه و حقوق، تفکیک آموزه‌های اخلاقی از افعال فقهی به واسطه شاخصه‌های معین، دیدگاه اخلاقی پیامبر(ص) در تفکیک با افعال فقهی در حوزه فردی و اجتماعی، تفکیک حوزه افعال فقهی درآیات و روایات با آموزه‌های اخلاقی و پیوستگی آموزه‌های اخلاقی و احکام فقهی در آیات قرآن کریم، محورهای فقه و اخلاق در ضمانت‌های اجرایی مخصوص به خود، نسبیت اخلاق و تأثیر اخلاق در جعل احکام شرعی، و.... گرچه برخی دستورات اخلاقی الزام فقهی در پی ندارند، اما رعایت آموزه­های اخلاقی موجب صیقل روح انسان و وصول به درجات اخلاقی و رجای واثق از جانب خداوند است.

یاد آور مي شود انتشارات جهاد دانشگاهي استان چهارمحال و بختياري که به‌صورت تخصصي در حوزه نشر دانشگاهي فعاليت مي کند، تلاش مي کند در کوتاه ترين زمان ممکن آثار دانشگاهيان و اساتيد (اعم از تأليف و ترجمه و پايان نامه هاي شاخص دانشجويي) را به چاپ برساند و اساتيد دانشگاهي و صاحب نظران و مولفان مي توانند براي اخذ مشاوره در خصوص مراحل تأليف کتاب و چاپ آثار خود به دفتر انتشارات جهاد دانشگاهي استان واقع در دانشگاه شهرکرد- جنب دانشکده منابع طبيعي- معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي مراجعه کرده و يا با شماره 32320323يا 32320070 و در روزهاي شنبه تا چهارشنبه هر هفته در ساعات 8 تا 16 تماس حاصل کنند. همچنين تارگاه jchb.ir براي کسب اطلاعات بيشتر اعلام مي شود.

پیشگفتار

مقدمه

ملاک تفکیک آموزه های اخلاقی از افعال فقهی

ملاک قرآنی تفکیک آموزه های اخلاقی از افعال فقهی

ملاک روایی تفکیک آموزه های اخلاقی از افعال فقهی

بیان دیدگاه اخلاقی پیامبر در تفکیک با افعال فقهی

افعال فقهی در آیات و روایات در تفکیک با آموزه های اخلاقی

ابواب فقهی

آیات و روایات ابواب فقهی

عبادات

تعریف عقل در منظر فقه و اخلاق از عوامل تفکیک

عقل در فقه

عقل در اخلاق

تفاوت فلسفه فقه و فلسفه اخلاق

فلسفه اخلاق

فلسفه فقه

کاربرد فقه و اخلاق

بررسی پیوستگی آموزه های اخلاقی و احکام فقهی در آیات قرآن کریم

عبادات

عقود

بررسی پیوستگی آموزه های اخلاقی و احکام فقهی در روایات

شباهت و پیوستگی فقه و اخلاق

نسبیت اخلاق

انواع نسبیت گرایی اخلاقی

تأثیر اخلاق در جعل احکام شرعی

تأثیر آموزه های اخلاقی در مراحل اجتهاد

تأثیر آموزه های اخلاقی در هنگام تعارض

تأثیر آموزه های اخلاقی فقیه در استظهار

نقش خصلت های اخلاقی در افتا

نتیجه

منابع


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved